۳ شهریور ۱۳۸۹، ۱۰:۵۰

گزارش خبری/

سیل فاجعه بار پاکستان با چاشنی حملات خونبار آمریکا

سیل فاجعه بار پاکستان با چاشنی حملات خونبار آمریکا

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: درحالی که بازماندگان سیل پاکستان از گرسنگی و بیماری رنج می برند، دولت آمریکا همچنان به حملات موشکی خونبار خود به بهانه مبارزه با تروریسم ادامه می دهد.

درحالی که مردم پاکستان همچنان از فاجعه سیل در این کشور رنج می برند و بسیاری از کشورهای جهان در قالب کمکهای بشردوستانه مبالغی را برای بازسازی ویرانی ها به دولت پاکستان ارسال می کنند، دولت آمریکا همچنان به بهانه مبارزه با تروریسم به حملات موشکی خود به این کشور بحران زدن ادامه می دهد که در آخرین آن در شمال غرب پاکستان 26 نفر کشته شدند.

اما این حملات موشکی باعث افزایش نگرانی مقامات پاکستانی درباره ازسرگیری حملات مهلک آمریکا در شرایط بد موجود در این کشور شده که وقوع سیل بی خانمان شدن دستکم 20 میلیون پاکستانی را به همراه داشته است.

همچنین در حالی که کمیته بین المللی صلیب سرخ همپای دیگر نهادها و سازمانهای امداد رسانی داخلی و خارجی در حال کمک به سیل زدگان پاکستانی است، احتمال وقوع موج دوم سیل ویرانگر در این کشور بر دامنه نگرانی ها افزوده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد سیل بنیان ‌کنی که همچنان در پاکستان ادامه دارد اثر سو‌ء شدیدی بر جمعیت آسیب‌ پذیر این کشور بر جای خواهد گذاشت. همزمان با ادامه‌ بارندگی، رساندن کمکهای بشردوستانه نیز سازمان ‌یافته‌تر شده است، گرچه دسترسی به  برخی از مناطقی که دچار آسیب بیشتری شده‌اند کماکان مشکل است.

بر اساس گزارش دفتر اطلاع رسانی کمیته بین المللی صلیب سرخ ، سیلابها در کنار تمام صدماتی که به ‌وجود آورده‌اند، سبب تخریب بیشتر زیرساخت‌های درمانی در مناطق سیل‌زده شده، و به‌ خصوص ساکنان را در معرض بیماریهایی واگیر دار قرار داد‌ه‌اند.

در همین حال سازمان ملل خواستار اختصاص 460 میلیون دلار برای کمک به سیل زدگان شده و اعلام کرده که برای ساخت مناطق ویران شده پاکستان به میلیاردها دلار نیاز است.

همچنین در پی ادامه اوضاع وخیم سیل زدگان در مناطق شمال و شرق پاکستان، گزارشهای وجود بیماری وبا در بین قربانیان تایید شده است.

پزشکان و نیروهای امدادگر سازمان ملل در این مناطق با تایید وجود یک نمونه بیمار مبتلا به وبا از احتمال وجود شمار زیادی از مبتلایان به این بیماری در منطقه مینگورا واقع در شمال غرب دره سوات خبر دادند.
 
سازمان ملل متحد همچنین با فاجعه بار خواندن سیل اخیر پاکستان، خسارت وارده به این کشور را در نتیجه این حادثه بیشتر از سونامی سال 2004 در شرق آسیا دانسته است.
 
این سازمان در بیانیه ای، این رویداد را پس از حادثه سونامی سال 2004 که در آن بخشی از سواحل کشورهای حاشیه جنوبی اقیانوس آرام آماج حمله امواج بلند قرار گرفت بدتر دانسته است.
 
در این میان مقامات آمریکایی به جای افزایش کمک های بشردوستانه خود به قربانیان سیل پاکستان، با تاکید بر ادامه حملات موشکی ادعا دارند که هواپیماهای بدون سرنشین ابزاری مناسب برای مبارزه علیه شبه نظامیان هستند اما تلفات غیرنظامیان در نتیجه این حملات بیش از پیش خشم پاکستانی ها را برانگیخته است. 
کد خبر 1140046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha